Elcykel - frågor & svar

Svar på de vanligaste elcykel frågorna

Javisst! En elcykel är i princip en vanlig cykel, men med en elmotor på. Däremot gör de extra delarna att en elcykel som används som vanlig cykel är lite trögare att trampa. I motorn finns ett kugghjul som rullar fritt när motorn inte jobbar. Delarna skapar friktion och därför kan det upplevas som tyngre att cykla på den än på en cykel utan motor.

Ja, batteriet till elcykeln påverkas av både värme och kyla. Desto kallare det är desto mer kapacitet förlorar det. Vid -15°C förlorar det uppemot 40% av sin totala kapacitet och upp till 20% när det är nollgradigt. Vi rekommenderar därför att du förvarar batteriet inomhus om det är under 10°C utomhus. Om batteriet blivit kallt och förlorat kapacitet så kommer den ändå tillbaka när det blir varmare igen.

Det finns jättemånga olika faktorer som påverkar hur långt ett batteri för en elcykel räcker. Du kan ladda batteriet hur ofta du vill utan att påverka livslängden negativt, men du kan faktiskt påverka livslängden positivt. Om du oftast laddar batteriet till 80 % och sedan var tionde eller var femte gång laddar till 100 % så kan batteriets livslängd nästan fördubblas. Men det är som sagt många olika faktorer som spelar roll, till exempel: Terrängen du cyklar i, vädret och temperaturen. Också start- och stoppfrekvens, däcktrycket och själva batteriets grundegenskaper. Summan av alla dessa olika faktorer talar om hur långt batteriet räcker och därför är det svårt att ge något bra standardsvar. Hur stor cyklisten är påverkar också hur långt personen kan ta sig på sin elcykel. Cykeln väger ungefär 25 kg och om cyklisten väger 60 kg så väger hela ekipaget tillsammans 85 kg. Om cyklisten istället väger 90 kg så väger ekipaget hela 115 kg, vilket är 35 % mer. Då påverkas naturligtvis hur långt batteriet kan ta ekipaget. Skulle man göra samma procentuella viktökning med en bil skulle det innebära ungefär 9 passagerare till i en bil på två kiloton. Naturligtvis påverkar det bränsleförbrukningen! Om du stannar och startar många gånger under kort tid så kommer det också dra mer energi. Det kostar mer att komma igång från stillastående än att hålla elcykeln i rörelse. Med många sådana stopp och starter kan cykeln batteri räcka bara ett par mil, medan en längre färd på en platt landsväg drar mycket mindre av batteriets resurser och du kan ta dig en distans på sju till åtta mil.

Hur lång tid det tar beror på vilket batteri du har och vilken laddare du använder. Vår standardladdare är på 2A, men vi har också en snabbladdare på 3A. Ett helt tomt batteri på 11Ah kan det ta ungefär 5,5 timmar innan det är fulladdat med standardladdaren, men det tar ungefär 3,5 timmar med snabbladdaren. Tänk också på att du kan förlänga batteriets livslängd genom att oftast ladda det till 80 % och var femte eller var tionde gång ladda det till 100 %. Det påverkar inte batteriet negativt att ladda det hur ofta du vill, men med det knepet får du ut mer av ditt batteri.

För att elmotorn ska ge dig extra hjälp framåt behöver du trampa din cykel, men du kan själv bestämma när och hur mycket hjälp du vill få av motorn när du cyklar. Det finns även en inställning för gångassistans som hjälper till när du leder din cykel. Elcyklar är tyngre än vanliga cyklar på grund av motorn och tillhörande komponenter och när du leder din cykel (i max 6 km/h) får du lite extra hjälp på traven av elmotorn tack vare den här funktionen.

Vi rekommenderar alltid hjälm när du cyklar, oavsett vilken typ av cykel du använder! Om du är under 15 år är det lag på att ha hjälm, men äldre cyklister måste inte ha det. Däremot är det en viktig del av säkerheten för dig som cyklist att bära hjälm i den händelse att det sker en olycka.

Teoretiskt sett kan motorerna på elcyklar ge energi tillbaka till batteriet när du bromsar, men för att detta ska fungera måste motorn vara direkt driven på hjulaxeln. Det är bara den bakhjulsdrivna varianten utav våra motorer som ger den här möjligheten.

Den stora skillnaden på att byta ett hjul kopplat till en motor är att du helt enkelt behöver koppla loss motorkabeln. Lossa den försiktigt! Om du har en elcykel med mittmotor är det som att byta däck på en vanlig cykel. Om du är händig kan du byta hjulen själv, men om du är det minsta osäker får du gärna vända dig till någon av våra certifierade elcykelspecialister. Då får du garanterat proffshjälp!

Driftkostnaden beror lite på hur snabbt du förbrukar energin i batteriet. Den mängd el som krävs för en laddning kostar ungefär en krona och om du tar dig 5 mil på en laddning kostar det således 20 öre per mil. Förutom själva elkostnaden bör du lämna in din elcykel för service en gång per år. Sök fram din närmsta Monark-butik och kontakta dem för prisuppgifter för service då de kan variera något mellan olika butiker.

Precis som på en vanlig cykel så går cykeln så fort som du trampar. Däremot slutar elmotorn att hjälpa till när du når 25 km/h eftersom ett motordrivet fordon som går snabbare än så räknas som motorfordon enligt lagar och regler.

Från och med januari 2018 gäller en ny lag som säger att alla elcyklar måste vara CE-märkta och godkända. Det innebär att cykeln ska vara testad för att leva upp till Europastandard (EN15194:2011). Kontroll i laboratorium säkerställer att cykeln håller rätt hastighet och att batterierna är pålitliga och lever upp till säkerhetsstandard. Det finns internationella krav avseende explosionsrisk och brandfara (BATSO 01). Självklart är alla Monarks elcyklar testade och godkända.

Kraften i en el-mtb gör att man kan bestämma hur jobbigt det ska vara och även ha roligt på de plana vägarna och stigningarna. Du orkar cykla längre och snabbare när terrängen är utmanande. Kan jag cykla på min el-mtb utan elassistans? Ja, men eftersom en el-mtbväger mer än en vanlig MTB utan motor blir den något tyngre att cykla på och inte lika responsiv i skogen.Vad har ni för garanti på era cyklar?

På våra elcyklar erbjuder vi 3 års garanti, förutsatt att du följer vårt serviceprogramCykelkärlek. Ramar i aluminium och stål har 10 års garanti (gäller ej elcykelramar). Läs mer om våra garantivillkor under Villkor Policys. För övriga komponenter gällerKonsumentköplagen.

En framhjulsmotor är en relativt enkel konstruktion som är billigare att producera än en mittmotor. Framhjulsmotorn är mest lämpad för cyklar som ska användas i relativ platt terräng och på cyklar som används mer för den ”lugna” transporten. De flesta som väljer en framhjulsmotor vill att cykeln ska göra allt jobb, man vill bara ”åka med”. En cykel med framhjulsmotor har sensorer som känner av att man trampar. När vevarmarna börjar rotera ger sensorn en signal och motorn börjar driva. Det betyder att man egentligen bara behöver trampa mycket lätt för att få assistans från motorn. Det gör också att strömförbrukningen blir högre då motorn gör ”allt” jobb. Detta innebär att denna motorn inte är lämplig om det är mycket backigt eller om ekipaget är tungt (om man t.ex. drar cykelkärra och har barnsits så totalvikten överstiger 125 kg). Om motorn är på 250W kommer den inte att orka dra ett alltför tungt ekipage uppför en brant backe, strömförbrukningen kommer dessutom att bli mycket hög. En mittmotor styrs på ett annat sätt, momentsensorer känner av hur hårt du trampar. Trampar man hårt får man mycket assistans från motorn, trampar man mindre hårt får man mindre assistans. En mittmotor känns mer som en vanlig cykel. Denna modell av motor lämpar sig mer för aktiv cykling och i miljö där det är mer backar eller om man ofta drar ett tungt ekipage.

Ja, du måste trampa för att elmotorn ska ge dig extra hjälp. Det är enkelt att själv bestämma när, och hur mycket hjälp man önskar. Det finns en ”gångassistans” som är tänkt att hjälpa dig när du leder din elcykel. Här är maxfarten 6 km/h (utan att behöva trampa).